مدرسه علمیه کوثریه تهران

مدرسه علمیه کوثریه تهران

  • ابا صالح المهدی ادرکنی 
  • یاضامن آهو ادرکنی؛ ای کاش کبوتری به گنبد باشم، راهیّ ضریح یا که مرقد باشم ، از لطف، عنایت وَ نگاه سلطان، ای کاش که ذیعقده به مشهد باشم 
  • تماس  
  • ورود 

انسان بیدار(باب مراقبت) گام دوم از باب معاملات

08 دی 1391 توسط مولا

انسان بیدار

 

لا یرقبون فی مومن الٌا و لا ذمٌه و اولئک هم المعتدون (آیه ۱۰ ٬ سوره مبارکه توبه) ٬(دورافتادگان از هدایت الهی) نسبت به مردمان مومن مراعات هیچ عهد و پیمانی را نمی کنند و آنها واقعا متجاوزند.

 

 فارتقب انٌهم مرتقبون (آیه ۵۹ ٬ سوره مبارکه دخان) ٬ پس منتظر باش که آنها نیز منتظرند. مراقبت به معنای نگریستن و حفظ کردن است٬ سالکی که نفس خود را زیر نظر می گیرد تا از راه حق منحرف نشود اهل مراقبت است.

 

و راز استشهاد به آیه مذکور این است که خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و آله)می فرماید: مادامی که دشمن چشم براه غیر خداست تا برای تو چه پیش آید. تو منتظر یاری و نصرت حق باش و بر این انتظار مداومت کن.

 

مراقبت سه درجه دارد:

 

درجه اول: مراقبتی است که سالک در سیر بسوی حق دارد یعنی در رفتار و کردار٬ خورد و خوراک٬ گفت و شنود و طاعات و عبادات چنان مراقبت می کند تا لحظه ای از دستورات شرع خارج نشود و خدا را چنان بزرگ می بیند که دیگران را فراموش می کند و خود را چنان به او نزدیک می بیند که احساس سرور و نشاط می کند.

 

درجه دوم: در این درجه سالک حق متعال را مراقب خود می بیند و می داند خداوند در هر حال مراقب اوست . کان الله علی کل شیء رقیبا (سوره مبارکه احزاب٬ آیه ۵۳) خداوند نسبت به همه چیز مراقب است.

 

شهود این مسئله مسیر او را عوض می کند اگر قبلا محرٌ ک او در اعمال صالح وعده های حق بود الان جلب رضایت خداوند است اگر قبلا بهشت مقصد او بود الان وصال حق نهایت سیر اوست به همین جهت تسلیم اوامر است و هیچگونه اعتراضی در ذهن او جای ندارد.

 

پاسبان حرم دل شده ام شب همه شب            تا در این پرده جز اندیشه او نگذارم   حافظ

 

درجه سوم: در این درجه سالک مراقب سرنوشت نخستینی است که براو رقم خورده به تعبیر دیگر مراقبت او روی مشیت و اراده الهی است و در پی آن است که بداند بروز و ظهور آیات در آفاق و انفس به چه کیفیت است و الهامات و افاضات الهی چگونه به خلق می رسد و تجلیات افعالی و صفاتی و ذاتی چگونه است و در پی رسیدن و درک نشانه های توحید است.

به هر نظر بت ما جلوه می کند لیکن         کس این کرشمه نبیند که من همی نگرم     حافظ

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: پژوهش لینک ثابت

نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

اللهم عجل لولیک الفرج


الحاقیات:
  • 1382890426.gif - ضمیمه یافت نشد!
1391/12/27 @ 10:13


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جستجو

موضوعات

  • همه
  • صفحه اصلی
  • پژوهش
    • چکیده پایان نامه ها
    • پایان نامه های برتر
    • آئین نامه تحقیق پایانی
    • فرم های پایان نامه
  • فرهنگی
  • آموزش
  • خانواده
  • اخبار
  • نهج البلاغه
    • حکمت های نهج البلاغه
  • کتابخانه
مدرسه علمیه کوثریه تهران
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس