ریاست خانواده دراسلام و فمینیسم....
ریاست خانواده دراسلام و فمینیسم
چکیده
هر اجتماعی را رئیسی لازم است تا دچار هرج و مرج نگردد و در کوتاهترین زمان و با کمترین آسیب به هدف خود برسد، از آنجا که خانواده یکی از اساسی ترین نهادهای اجتماعی است ازاین قاعده مستثنی نبوده و نیست و حفظ آن به عنوان جایگاهی امن برای تمام اعضا جز با تعیین رئیس و مسئول امکان ندارد. اسلام که یکی از بزرگترین مکاتب آسمانی است و همیشه برای تمام ابعاد زندگی آدمی برنامه دارد و برای آن قانون وضع نموده، مسلما به نهادی به این مهمی که تاثیر بسزائی در زندگی فرد دارد، نیز توجه کرده و در این زمینه قوانین و وظایفی را برای طرفین مشخص نموده است. در شریع مقدس اسلام ریاست مرد در خانواده بر اساس ادله اربعه پذیرفته شده و آثاری به تبع آن به دنبال دارد که قابل توجه است. اما به دلایل گوناگون از جمله عدم انتقال صحیح و کامل دیدگاه اسلام و یا ترجمه نادرست از منابع اصیل اسلامی سبب گردیده که اسلام به عنوان دینی مردسالار معرفی گردد.
در عصر کنونی نیز در حد زیادی این مسئله مورد توجه صاحبنظران علوم مختلف قرار گرفته است، خصوصا از سوی مکتب فمینیسم چالشها و شبهات زیادی در خصوص ریاست مرد بیان گردیده که نتیجه آن حذف نهاد خانواده بوده است.
اینکه چرا فمینیسم، مرد سالاری را نتیجه تمام مشکلات و عقب ماندگی های زنان در طول تاریخ دانسته، حائز اهمیت است و اینکه چرا این دیدگاه در بین بعضی از زنان ایجاد شده جای بسی تامل می باشد.
این نوشتار در دو فصل به بررسی سرپرستی خانواده از دیدگاه اسلام و فمینیسم پرداخته است؛ در فصل اول، پس از تعریف مفاهیم و ذکر تاریخچه سرپرستی به بیان دیدگاه اسلام براساس ادله اربعه و آثار آن پرداخته شده است.
در فصل دوم، با در نظر گرفتن شناخت مخاطب نسبت به تاریخچه پیدایش و جهان بینی و ایدئولوژی فمینیسم صرفا دیدگاه فمینیسم در رابطه با خانواده و کارکردهای آن بیان خواهد شد.
سعی گردیده که در این دو فصل از نقد صریح جلوگیری گردد و تنها با بیان دیدگاه های موافق و مخالف، مخاطب خود را در پایان به نتیجه مورد نظر و مطلوب برساند.
کلید واژه: اسلام، فمینیسم، خانواده، ریاست، سلطه، قوام، تمیکن، نشوز، اذن، اومانیسم، سکولاریسم، غریزه جنسی، تولید مثل، حمایت، مراقبت عاطفی.
تهیه و تنظیم
فائزه محجوب صفت